De traditionele telefonie is analoog. Hierbij wordt de spraak verstuurd via het analoge netwerk van koperdraden. Bij VoIP wordt, de naam voice over internet protocol zegt het al, de spraak over het internet verstuurd en ontvangen.
Een telefooncentrale in een bedrijf (vaak ook PBX genoemd) staat tussen de mensen die bellen naar de telefoonnummers van het bedrijf die gekoppeld zijn aan de centrale, en de mensen in het bedrijf met jun telefoontoestellen. De telefooncentrale is hierbij de intelligente machine die zorgdraagt voor de mogelijkheden om mensen in de wacht te zetten, door te verbinden, voicemails in te schakelen etc.
De traditionele telefooncentrale is een fysieke kast die ergens in het bedrijf hangt en die gebruik maakt van een aantal ISDN lijnen via welke het telefoonverkeer naar buiten gaat en ook binnen komt. De telefoontoestellen zijn via het telefoonnetwerk dat door het bedrijfspand is aangelegd verbonden met de centrale. Het aantal gelijktijdige gesprekken wat kan worden gevoerd is bepaald door het aantal ISDN lijnen dat u afneemt.
In het geval van een hosted telefooncentrale is geen sprake meer van een fysieke kast die ergens in het bedrijf staat maar van software op een server waarop de voor uw bedrijf specifieke functies zijn gedefinieerd. De software draait op een cluster van krachtige, goed beveiligde, redundant uitgevoerde servers in verschillende datacenters. De VoIP telefoons op uw locatie worden via de internet verbinding aangestuurd. Het aantal gelijktijdige gesprekken wat kan worden gevoerd is bepaald door de brandbreedte van de internetverbinding (ca. 8 gelijktijdige gesprekken per MB).
Uw IP toestel wordt (via een netwerkkabel of Wi-Fi) aangesloten op het internet. In het toestel zelf wordt een zogenaamd SIP account gezet. Het SIP account is de combinatie van een gebruikersnaam en password, waarmee het toestel zich op de centrale kan aanmelden. Diverse apparaten kunnen de functie van een IP toestel hebben:
De telefoonnummers worden gekoppeld aan de telefooncentrale. Indien het nummer gebeld wordt komt de oproep binnen op de online centrale. De centrale weet, aan de hand van de regels die zijn ingesteld, welke telefoon (sip account), groep van telefoons antwoordbandje, IVR etc. hij moet laten overgaan.
Zowel dataverkeer als het telefonie verkeer loopt via hetzelfde netwerk/ type bekabeling. Er hoeft dus ook maar één type netwerkte worden onderhouden. Ook hoeft geen fysieke kast op locatie geplaatst te worden.
Het toevoegen van werkplekken is net zo eenvoudig als het toevoegen van een computer in uw netwerk. Daar waar bij een traditionele centrale een uitbreiding in capaciteit of functionaliteit vaak leidt tot complete vervanging van de centrale is het toevoegen van functionaliteiten zoals interactive voice response of wachtrijen bij een online telefooncentrale in een handomdraai geregeld.
Het maakt niet uit waar een VoIP toestel op apparaat op internet wordt aangesloten, het gedraagt zich hetzelfde. Dit biedt vele voordelen zoals het bereikbaar zijn op uw reguliere nummer tijdens het reizen, verschillende vestigingen die verbonden zijn via de centrale, een verhuizing die (qua telefonie) niet meer voorstelt dan de toestellen op de nieuwe locatie op het internet aan te sluiten, etc.
Naast de besparingen op uw infrastructuur, ISDN abonnementen en belkosten hoeft u niet te investeren in een fysieke centrale maar betaalt u gewoon maandelijks het abonnement voor hetgeen u gebruikt.
Aan de hosted telefooncentrale van Kracht-IT wordt continu doorontwikkeld door een team van professionele ontwikkelaars die daarbij de laatste technische mogelijkheden en standaarden nauwlettend in de gaten houden. U profiteert hier automatisch van.
Meer weten over VoIP? Wij staan u graag vrijblijvend te woord.